Calon Warisan Yang Kalah

Tetapi bagi GRS dia ada seramai 92 calon. Dia keluar parti PPBM sehari selepas Pengerusi PPBM Sabah Datuk Hajiji mengumumkan barisan kepimpinan Bersatu Sabah.


Parti Warisan N 28 Kawang

Jika undi ini memihak kepada BN ternyata Warisan akan berputih mata di sini.

Calon warisan yang kalah. Ada Perikatan Nasional PN lawan Barisan Nasional BN. Maknanya ada lebih kurang 20 kerusi DUN bertindih. Khalid merujuk kepada Idris Haron dan Noor Azman Hassan yang dipecat daripada Umno tetapi diangkat oleh PH sebagai calon pada PRN Melaka.

Karim berkata meskipun BN tewas di peringkat negeri pada PRU ke-14 pentabdiran baru meneruskannya kerana ia merupakan idea yang baik. KOTA KINABALU 17 Ogos Bekas calon Parti Warisan Sabah Warisan yang kalah tipis pada Pilihan Raya Umum ke-14 PRU14 lalu Datuk Karim Bujang berkata beliau menyerahkan kepada pucuk pimpinan parti untuk menentukan siapa calon sekiranya ada Pilihan Raya Kecil PRK bagi kerusi Parlimen Kimanis. Tahun 1984 rakyat Sabah memberi indikator kepada Parti Berjaya apabila pada PRK Tambunan calon kerajaan kalah.

Ada PN lawan PBS katanya dalam Forum Demokrasi-Pasca PRU16 Sabah yang disiarkan di Facebook IDE semalam. Pakatan Harapan PH pula menamakan dua calon iaitu Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden Parti Warisan Sabah WARISAN Datuk Seri Mohd Shafie Apdal. Bagaimanapun Idris kalah di kerusi Asahan manakala Noor.

Warisan mendapat kelebihan kerana undi parti Harapan Rakyat Sabah mencuri 796 undi. ARTIKEL BERKAITAN-Warisan jadi Parti Malaya mahu tanding 222 kerusi parlimen. Keunikan politik Sabah lagi apabila pemimpin utama kerajaan yang memerintah menjadi pembangkang dengan menubuhkan partinya sendiri.

Shafie terpaksa secara peribadi meminta maaf bagi pihak Mohamaddin yang mendakwa pencerobohan militan Filipina di Lahad Datu pada. Kamarul Zaman berkata berdasarkan prestasi UMNO 12 daripada 18 kerusi yang kalah adalah tewas di tangan calon Warisan. Menurutnya Warisan Plus terdiri Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu UPKO Parti Keadilan Rakyat PKR DAP dan Parti Amanah Negara Amanah mengakui.

Karim 67 ialah calon Warisan bagi kerusi itu pada Pilihan Raya Umum ke-14 pada Mei 2018 tetapi kalah dengan marjoriti 156 undi kepada bekas menteri luar. PSS idea ini datang daripada kerajaan. Presiden Warisan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata Warisan Plus tidak boleh kalah walau satu kerusi DUN sekali pun kerana keadaan itu memungkinkan mereka tidak menjadi kerajaan di Sabah.

Sebab itulah ramai yang berpendapat dia keluar kerana jawatan. Calon Warisan Rina Jainal menang 10 undi sahaja menewaskan Chaya Sulaiman calon BN. Parti Warisan Sabah Warisan yang sebelum ini mahu menjadi Parti Malaya bukan lagi parti lokal mengumumkan tidak akan menyertai Pilihan Raya Negeri PRN Melaka walaupun ada permintaan untuk parti itu berbuat demikian.

Calon Warisan Karim Bujang berkata tidak perlu untuk mempolitikkan isu Pas Sementara Sabah PSS kerana dakwanya ia diperkenalkan pentadbiran BN sebelum ini. Calon Parti Cinta Sabah PCS dilaporkan kalah di semua 73 kerusi Dewan Undangan Negeri DUN yang ditandingi dalam Pilihan Raya Negeri PRN Sabah. Demikian juga pada PRK Usukan tahun 1991 calon kerajaan kalah.

Kalau Warisan dia bertanding satu Dewan Undangan Negeri DUN Sabah seorang calon. Wong terpilih sebagai ahli parlimen DAP untuk Likas pada 2013 tetapi kemudian melompat parti dan bertanding di bawah Warisan dalam PRU yang diadakan pada 2018. Shafie terpaksa secara peribadi meminta maaf bagi pihak Mohamaddin yang mendakwa pencerobohan militan Filipina di Lahad Datu pada.

Tiga kerusi tewas di tangan calon bebas dua membabitkan kekalahan di tangan calon PBS satu kerusi tewas pada calon STAR. Lihat Komen malaysia kini. Welsh juga berkata kenyataan kontroversi calon Warisan Mohamaddin Ketapi dan pengumuman Presiden PKR Anwar Ibrahim yang juga ketua pembangkang di Parlimen merencatkan momentum kempen Warisan Plus.

Warisan mendapat untung dari pecahan undi yang dicuri oleh parti lokal seperti yang berlaku di DUN Kukusan. Rahim Ismail adalah calon BN pada PRU yang lepas untuk DUN Pantai Manis tapi kalah kepada calon Warisan. Maklumat penuh Parti Warisan Sabah WARISAN yang telah bertanding semasa Pilihan Raya Negeri Sabah 2020 DUN Ke-16.

Welsh juga berkata kenyataan kontroversi calon Warisan Mohamaddin Ketapi dan pengumuman Presiden PKR Anwar Ibrahim yang juga ketua pembangkang di Parlimen merencatkan momentum kempen Warisan Plus. Manakala Rina Jainal juga calon Warisan menang dengan majoriti paling kecil iaitu mendahului hanya dengan 10 undi berbanding pencabar terdekatnya Chaya Sulaiman yang memperoleh 2824 undi dalam pertandingan tujuh penjuru di DUN Kukusan. Presiden Warisan Mohd Shafie Apdal membuat pengumuman berkenaan pada Majlis Pelancaran Jentera Pilihan Raya Warisan PRK Parlimen Kimanis di Dewan Terbuka Membakut dekat Kimanis hari ini.

Mohamad memperoleh 12706 menewaskan calon Warisan Karim Bujang yang memperoleh 10677 undi. Salah satu parti komponen BN iaitu PBRS bertanding di lima kerusi dan kalah di kesemua kerusi.


Senarai 73 Calon Warisan Plus Akan Diumum 10 September Utusan Borneo Online


Parti Warisan N 28 Kawang


Warisan Lawan Bn Di Kimanis Sinar Harian


LihatTutupKomentar